reklama

Dvojitá identita, alebo čo by mohli vyriešiť elektronické služby štátu

Žijú a pracujú v Bratislave, trvalý pobyt majú u rodičov v rôznych častiach Slovenska. Sú ich tisíce a sú to väčšinou mladí ľudia. Prečo je tomu tak a prečo žijú ako by v dvojitej identite ?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Bratislavský hrad v národných farbách.
Bratislavský hrad v národných farbách. (zdroj: Jozef Mikát)

V mojom prvom článku „Reálne skúsenosti s elektronickými službami štátu“ som popísal skúsenosti pri životnej situácii „Zmena trvalého pobytu“. Keďže bývam v Bratislave kde mám aj trvalý pobyt, pozerám sa na to zo špecifického postavenia Bratislavy kde žije veľké množstvo obyvateľov, ktorí prišli z rôznych častí Slovenska. Majú tu trvalú prácu, rozhodli sa tu bývať, kúpili si nehnuteľnosť, často si aj založili rodinu, ale trvalý pobyt majú v mieste rodiska, kde odvádzajú miestne dane aj keď tam reálne nežijú...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pričom sa jedná o tisíce prípadov, sám ich mám niekoľko vo svojom okolí a si aj každý z vás. Prečo je tomu tak ? Samozrejme, na jednej strane to je aj ľudská pohodlnosť alebo aj zaneprázdnenosť, ale často počúvam, že keď ľudia vidia aké to je zložité, koľko treba navštíviť úradov a aké je to neprehľadné, časovo náročné tak sa radšej na to vykašlú a žijú dlhodobo v takejto dvojitej identite. Na tom by nebolo v dnešnej dobe nič čudné, keď má človek viacero nehnuteľností a rozhodne sa slobodne pre jednu ako hlavné sídlo. Horšie to je, keď tu žijú tisíce nových Bratislavčanov ktorí tú majú svoju dlhodobú existenciu, ale oficiálne žijú u rodičov v rôznych kútoch na Slovensku. Nechcem tu rozoberať aký to má skresľujúci efekt na štatistiky, nehovoriac príjmy z miestnych dani a iné ukazovatele.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na prvý článok k elektronickým službám štátu som dostal prekvapujúco veľa reakcií - aj od odborníkov, ktorí vidia problémy reálne a majú aj konštruktívne návrhy na technické riešenia ale podľa mňa v dnešnej situácii, keď sú už služby štátu spustené tieto návrhy sú už realizovateľné len čiastočne. Skôr si myslím, že keby tie tisíce - väčšinou mladých a počítačovo gramotných ľudí vyvinulo tlak na služby štátu ich používaním cez konkrétnu životnú situáciu - v tomto prípade zmena trvalého pobytu a s nim súvisiacich služieb ktoré som spomenul v prvom článku, tak by to výrazne pomohlo a štát by bol nútení riešiť nielen podporu užívateľov, ale aj zohľadniť ich pripomienky. Sám by som bol zvedavý, či aspoň niektorý z politikov ktorý sa sem sťahoval, vyskúšal elektronické služby štátu pri zmene trvalého pobytu a ak áno čo by na ne ako občan povedal...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na jesennej konferencii ITAPA 2016, Peter Pellegrini, podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu, prezentoval, že chce novelu zákona pre stav „jedenkrát a dosť“ predložiť do Národnej rady SR už na jar tohto roka, citujem „Bude to stav, keď štát, ak raz dostane od občana nejaký údaj alebo informáciu, tak bude neprípustné a štát nebude môcť a smieť opätovne žiadať informáciu, ktorú už raz má“. Na budúci týždeň má na jarnej ITAPA opäť príhovor a tak som zvedavý na aktuálne informácie.

Ale po dnešnej skúsenosti, keď som v KC na Tomášikovej stále nevybavil veľký TP vozidla ktorý som už konečne realizoval elektronický, lebo keď som prišiel v pondelok žiadali odo mňa starý malý TP, keď som ho dnes doniesol znovu som neuspel, lebo som nemal povinné poistenie a pracovníčka si ho odmietla overiť v systéme, pričom táto služba bez problému elektronický funguje, zajtra som sa chcel znovu objednať elektronický na presný termín že jej ho donesiem, ale neuspel som lebo som si už týždenný kredit objednávok na termín vyčerpal a tak musím čakať ...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stále som však optimista a verím, že po tlaku verejnosti a postupne aj podnikateľov to musí štát postupne vylaďovať a to nielen technický, ale aj podporu užívateľov a hlavne začať s preškolením pracovníkov štátu na nové, dúfam jednokrokové postupy pri životných situáciách, čo môžeme dosiahnuť len aktívnym používaním týchto nových služieb ktorých popis na portáloch štátnej správy je skôr nastavený na existujúci stav priamo jednať s úradníkom a preukazovať všetko papierovo ako doteraz. Ale o tom by to nemalo byť.

Jozef Mikát

Jozef Mikát

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

S praxou viac ako 30 rokov v oblasti IKT sa chcem sa podeliť o svoje skúsenosti získané v medzinárodných ale aj v lokálnych firmách. Taktiež rád fotím a chodím do prírody. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu