reklama

Reálne skúsenosti s elektronickými službami štátu

Chcem sa podeliť so svojimi skúsenosťami z používania elektronických služieb štátu na portáli slovensko.sk počas realizácie zmien, ktoré vyplývajú zo životnej situácie – zmena trvalého pobytu a to z pohľadu občana/podnikateľa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (32)
Portál slovensko.sk
Portál slovensko.sk (zdroj: slovensko.sk)
  1. Občiansky preukaz s čipom som mal vybavený od roku 2014. Keďže som menil trvalý pobyt bolo najskôr potrebné počkať na zápis bytu v Katastri nehnuteľnosti. Aj tu existuje elektronická služba na katasterportal.sk kde po registrácii môžete získať výpis z nehnuteľnosti v pdf formáte, ale zatiaľ iba ako informatívny doklad.

  2. Keď som mal tento informatívny doklad k bytu s novou adresou pokúsil som sa získať aj overený výpis z katastra na integrovanom pracovisku na Slovenskej pošte, kde mi už v minulosti urobili bez problémov overený výpis z Katastra pre starý byt, ale aj výpis z Obchodného registra a výpis z Registra trestov. Avšak ani po dvoch pokusoch na dvoch rôznych poštách a vždy takmer polhodine čakania som neuspel. Problém bol, že pracovníčky nevedeli vyseparovať samostatný výpis pre môj byt z bytového domu, kde je niekoľko stoviek bytov. Buď im padol systém, alebo sa pokúšali listovať v zozname bytov, ale žiadny filter im nefungoval. Tak som musel ísť na Katastrálny úrad v Ružovej doline, kde som výpis z katastra vybavil bez problémov do 15 minút.

  3. Ďalším krokom bol pokus o aplikovanie elektronickej služby Nahlásenie trvalého pobytu na byt na novej adrese. Služba bola funkčná, po odoslaní žiadosti však pomerne rýchlo prišla odpoveď:„Nie je možné prihlásenie na pobyt na zadanú adresu nakoľko na nehnuteľnosti v sekcii ťarchy je zapísaná ťarcha ktorá neumožňuje prihlásenie na pobyt“. Pokus o komunikáciu s kontaktom ktorý je na slovensko.sk skončil doporučením, aby som to riešil priamo na Ministerstve vnútra... Tak mi neostávalo nič iné len ísť aj s manželkou na Miestny úrad kde nás po cca polhodine čakania na novú adresu bez problémov zapísali.

  4. Teraz som mohol ísť na ďalšiu elektronickú službu - Žiadosť vydanie nového OP s eID. To šlo pomerne hladko - po odoslaní a podpísaní žiadosti ZEPom prišiel platobný predpis 4,5 EUR a do týždňa prišla informácia že si môžem nový OP vyzdvihnúť v KC na Tomášikovej. Tam bolo ešte potrebne zadať nový BOK a kód k ZEP ktorý mi vypálili na čip a mal som nový OP s eID s novou adresou.

  5. S novým OP sa mi podarilo elektronický nahlásiť aj zmenu adresy do Sociálnej poisťovne, nahlásiť zánik daňovej povinnosti k starej nehnuteľnosti a nahlásiť daňové priznanie k novej nehnuteľnosti.

  6. Ďalej som urobil elektronický „Žiadosť o prevod držby vozidla na inú osobu“ a „Žiadosť o zapísanie splnomocnenia (súhlasu) k evidenčnému úkonu s vozidlom“ - žiaľ syn ako nový vlastník vozidla nestihol podať "Žiadosť o zápis nového držiteľa vozidla" do 30 dní a teraz to musí riešiť osobne na dopravnom inšpektoráte, čo je pomerne náročné na čas..

  7. Taktiež sa mi podarilo elektronický urobiť zmenu adresy v Živnostenskom liste - vrátane doplnenia novej licencie. Pomerne rýchlo mi potom prišiel v elektronickej podobe verejný ŽL, ale keďže stále je potrebné na niektoré úkony mať papierovú verziu ktorú som požadoval v elektronickej žiadosti a ktorá nechodila ani po 3 týždňoch, tak som sa musel vybrať pre ňu do KC osobne a kde na mňa celý čas čakala. Pre neverejný výpis ŽL treba dať novú žiadosť, postup je rovnaký.

  8. Čo sa mi doteraz nepodarilo elektronický urobiť je výmena Osvedčenie o evidencii vozidla, ktoré mám na živnosť a to ani po 4 mesiacoch ... Pri overovaní informácií k vozidlu s použitím malého Technického preukazu s čipom, systém stále evidoval starú adresu. Tak som sa pokúsil hľadať službu kde môžem zmeniť údaje k vozidlu, ale je tam iba služba kde môžete zmeniť napr. údaj farba vozidla. Tak som zobral podľa inštrukcií starý papierový veľký technický a nový verejný živnostenský list a išiel som na KC. Neurobil som žiadosť s 12 EUR kolkom, ale išiel som k referentke pre informácie. Ta chcela papierovú žiadosť, neverejný ŽL, poistenie a kolok. Argument aby si to overila v systéme rezolútne zamietla a to napriek deklaráciám štátu, že doklad ktorý už má štát nemôžu od nás žiadať. Jediné čo mi poradila bolo aby som skúsil službu výmeny dokladov po ich strate. Ok, tak som to doma znovu skúsil, podarilo sa to odoslať a pomerne rýchlo prišiel platobný predpis na 3 EURO a po zaplatení za 3 dni aj info že nový veľký technický je pripravený. Ešte som zabudol povedať že pri oboch návštevách KC som využil službu objednania na konkrétny dátum a čas. Táto služba funguje a do 15 minút som bol vždy u pracovníka KC - doporučujem ju používať. Aké však bolo moje prekvapenie, že „nové“ Osvedčenie o evidencii vozidla časť II bolo identické so starým osvedčením, čiže so starou adresou. Registre stále nie sú prepojené a systém neoveroval trvalý pobyt. Po hore uvedenej skúsenosti s Evidenciou vozidla som dostal po 2 týždňoch odpoveď z podpory MV: "Podľa § 116 ods. 8 zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke je držiteľ vozidla povinný oznámiť dopravnému inšpektorátu zmenu svojho sídla, pobytu alebo prevádzkarne do 15 dní, kedy táto skutočnosť nastala."
    Tak som sa znovu elektronický objednal do KC kde som vysvetlil pracovníkovi, že som prišiel nahlásiť zmenu adresy ktorú už majú v registroch a nech mi to zmení v systéme tak, aby som to mohol následne spraviť z domu elektronický so správnou adresou. On však stále chcel aby som vyplnil žiadosť - po chvíle naťahovania mi dal žiadanku kde som napísal EČ vozidla a novú adresu a on to za 30 sekúnd zmenil v systéme. Prišiel som domov a vo webovej službe už bola správna adresa a tak som to skúsil znovu podať, čo sa podarilo a po 5 minutách prišla platba na 3 EUR ktorú som urobil a čakám, že keď pôjdem druhý krát pre osvedčenie už to bude v poriadku..

  9. Ešte by som sa zmienil o riešení UVO k registrom v ktorých musíte byť ako právnický subjekt zapísaný pri verejných súťažiach a to Register konečných prijímateľov výhod ktorý sa mení na Register partnerov verejného sektora a Zoznam hospodárskych subjektov. Pri pokuse o elektronický zápis v minulom roku boli vyžadované všetky potrebné doklady v elektronickej podobe overené notárom, čo je v praxi náročné na čas aj peniaze, takže som elektronický poslal žiadosť o zápis a prílohy som zaniesol fyzický do podateľne UVO...

  10. Práve v správach beží info, že nebude potrebné predkladať výpis z OR a ŽL. Dúfam, že postupne ani ďalšie doklady, ktoré má štát v systémoch. Beriem to pozitívne a skôr si myslím, že je treba vyvíjať tlak na štát cez aktívne používanie elektronických služieb a ich pripomienkovanie aj keď nie sú dokonalé a postupne sa to bude zlepšovať.

Záver

Kde vidím budúcnosť ? Jednoznačne v tom, že občan/podnikateľ keď raz poskytne štátu údaje, zdieľajú ich všetky registre a úradník nepožaduje od stránky údaje a potvrdenia ktoré si má nájsť v systéme. Ďalej štát by mal poskytnúť v budúcnosti údaje aj tretím stranám napr. bankám, utilitám, atď. a to aj pri zmene adresy, keď musím následne obísť x-miest by mi nechodili výpisy na starú adresu. Ak chceme výrazne zvýšiť efektívnosť vybavovania stránok ale aj značne znižovať administratívnu záťaž občana/podnikateľa, tak jednoznačne musíme vyvinúť väčší tlak na štát, ktorý naopak tlačí podnikateľov cez zriadenie OP s eID do využívanie schránok a myslí si, že zasielaním dokumentov do našich schránok to dosiahne... No je pred nami ešte dlhá cesta. V každom prípade by som po mojich polročných skúsenostiach s využívaním služieb štátu doporučil dve rýchle opatrenia:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  1. Zriadiť čo najskôr profesionálny Helpdesk v rámci portálu slovensko.sk

  2. Zriadiť v Klientskych centrách profesionálne pracoviská, kde môže prísť občan alebo podnikateľ s eID OP ktorý je menej IT zručný a ten si tu môže zrealizovať s podporou vyškoleného pracovníka efektívne niektorú službu štátu.

Jozef Mikát

Jozef Mikát

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

S praxou viac ako 30 rokov v oblasti IKT sa chcem sa podeliť o svoje skúsenosti získané v medzinárodných ale aj v lokálnych firmách. Taktiež rád fotím a chodím do prírody. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu